Denken in mogelijkheden tijdens de Calvijn Business School Talentweek

De Calvijn Business School heeft periode 1 van dit schooljaar afgesloten met de Business Talentweek. De Business Talentweek is een jaarlijks terugkerend evenement, waarbij leerlingen zowel binnen als buiten de school werken aan hun ondernemende vaardigheden. De week is opgezet in samenwerking met het Rotterdamse bedrijfsleven.

De Calvijn Business School leidt leerlingen op tot succesvolle, creatieve, zelfverzekerde en ondernemende leerlingen. Naast het volgen van de reguliere vakken zijn leerlingen veel ondernemend bezig, dus met samenwerken, presenteren, onderzoeken, reflecteren en het ontdekken van talenten. De Business Talentweek levert hieraan een belangrijke bijdrage. Willem Punt, directeur Calvijn Business School en zelf afkomstig uit het bedrijfsleven, zegt: ‘In de hedendaagse maatschappij werken we steeds meer in projecten. Dat vraagt om andere vaardigheden en capaciteiten dan die je in “traditioneel” onderwijs meekrijgt. Op onze school is het vertrekpunt: samenwerken. Onze leerlingen leren door middel van echte projecten in een kort tijdsbestek een topprestatie leveren en in mogelijkheden denken.’ 

Complete high tea
Tijdens de Talentweek volgden de leerlingen geen gewone vakken, maar leerden ze ondernemende vaardigheden aan. Zo kregen de leerlingen een cursus pitchen, hebben ze een mini-onderneming opgezet en hebben ze geleerd hoe met elkaar samenwerken leidt tot een goede organisatie van een zelfgekozen project. Leerlingen uit leerjaar 2 hebben bijvoorbeeld hun ouders, de buurtbewoners en hun juffen en meesters van de basisschool een compleet verzorgde internationale high tea aangeboden. Tijdens de Talentweek werkten diverse werkgroepen aan het programma, de uitnodigingen, de aankleding en het menu van de high tea. De bovenbouwleerlingen hebben onder andere een mini-onderneming opgezet, waarbij zij 3D-geprinte producten via social media promootten.

Binnen en buiten de school
Naast het leren in de school, zijn de leerlingen ook het veld in gegaan. Ze hebben kennisgemaakt met inspirerende mensen uit het bedrijfsleven en enkele bedrijven bezocht. ‘Door buiten naar binnen te halen en andersom, kom je in aanraking met real life cases in plaats van alleen theorielessen’, vertelt Willem.

Ook kunst en cultuur
Niet alleen ondernemende vaardigheden kwamen tijdens de Talentweek aan bod. De leerlingen kregen ook een dosis kunst en cultuur mee door activiteiten die in samenwerking met de SKVR en CJP waren georganiseerd. Willem: ‘Om te netwerken, een belangrijk onderdeel bij het ondernemen, heb je meer dan alleen vakkennis nodig. De algemene ontwikkeling draagt bij aan het bouwen van klantrelaties’. De leerlingen hebben onder andere kennis gemaakt met het werk van Van Gogh. Verder hebben ze een weerbaarheidstraining gevolgd en enkele dagen werden afgesloten met sportieve activiteiten die waren georganiseerd door de leerlingen uit de bovenbouw.