Focus Beroepsacademie introduceert nieuw onderwijsconcept

Focus Beroepsacademie gaat iets nieuws doen! De bijzondere samenwerkingsschool, opgezet door CSG Calvijn en Dalton Lyceum Barendrecht, introduceert in leerjaar 1 een ander onderwijsconcept voor leerlingen in de basisberoepsgerichte leerweg en kaderopleiding van het vmbo (met en zonder lwoo). Daarin staat de individuele leerling nog meer centraal. Adjunct-directeur Joni Heijboer legt uiteraard graag uit wat er verandert.

Het onderwijs wordt gebaseerd op het Zweedse concept Kunskapsskolan, dat gepersonaliseerd leren als uitgangspunt heeft. ,"Leerlingen worden geplaatst in stamgroepen, waarin zij onder begeleiding van coaches individuele leerpaden ontwikkelen", vertelt Joni. "Het voordeel is dat zij hierdoor hun eigen leerlijn bepalen, waarbij het niveau per vak kan variëren. In het traditionele klassensysteem wordt alles op hetzelfde niveau aangeboden, nu worden leerlingen gestimuleerd om zelf te ontdekken wat er nog meer uit te halen valt. Dat heeft een positieve invloed op de motivatie, maar vergroot ook de kans op slagen en biedt betere doorstroommogelijkheden. Er is namelijk ruimte voor talent en ambitie."

Doelen stellen
Een belangrijke rol is weggelegd voor het digitale Learning Portal (LP). "Hierin zijn alle vakken te vinden, per onderwerp op ieder niveau. Samen met de coaches worden doelen vastgesteld, waarvoor bepaalde taken moeten worden gedaan. Leerlingen denken zelf na over wat ze moeten leren om dat doel te behalen, maar worden ook uitgedaagd om een hoger niveau te proberen. Minder doen is niet mogelijk, er zijn tien treden per jaar die allemaal doorlopen moeten worden", zegt Joni. Om de leerlingen altijd toegang tot het LP te bieden, krijgen zij een eigen laptop (in bruikleen) van Focus Beroepsacademie. Dit schooljaar zijn we al gestart met een laptop voor iedere leerling in de eerste en tweede klas.

Gerichte ondersteuning
Vanzelfsprekend worden de leerlingen niet aan hun lot overgelaten, maar is er sprake van gedeelde verantwoordelijkheid. Er bestaan nog altijd instructiemomenten en er is veel ruimte om zelfstandig te werken onder begeleiding van docenten. "Coaches voeren bovendien individuele gesprekken en iedere dag start en eindigt met de coach”, geeft Joni aan. De docenten worden daarom getraind op het gebied van coaching, maar ook om te leren denken in doelen. "Daarnaast hebben we in Zweden en Nederland scholen bezocht die al volgens dit concept werken. Een groot voordeel is dat ons gebouw eigenlijk al volledig is toegerust op deze onderwijsvorm, denk maar aan de werkpleinen die we hebben opgenomen."

Positieve effecten
Het nieuwe concept is bedoeld voor alle leerlingen. Doordat zij een individuele leerroute volgen, wordt het instapniveau minder belangrijk. "Toch hebben we besloten om stamgroepen te vormen aan de hand van de basisschooladviezen, maar bij voorkeur leren we de leerlingen uiteindelijk meer dan het advies dat ze hebben gekregen", geeft Joni aan. Het concept is zowel op Focus Dalton als op Focus Calvijn volledig gelijk, waarbij de christelijke signatuur van laatstgenoemde het enige merkbare verschil vormt. Focus Beroepsacademie is overtuigd van de voordelen van het nieuwe concept. "We hebben het in Zweden en ook op scholen in Nederland met eigen ogen gezien, maar ook de cijfers tonen de positieve effecten aan. De motivatie is hoger, de resultaten zijn beter!" sluit Joni af.

Meer weten over het nieuwe onderwijsconcept van Focus Beroepsacademie? Kom dan op 7 december langs tijdens de ‘Kom ‘ns kijken dag’!

Bron: Carnisse Nieuws (Michel Nys)